Zdroj: DC Comics

Dvaja zlí ľudia. Dva zlé dni. Dva skvelé príbehy. Kto je najlepší zlodej, akého kedy Gotham videl? Selina Kyleová alias Catwoman! S ľahkosťou si ukradla už nespočetne cenností a polícia aj Batman sú na ňu krátki. Jedna vec ju ale trápi – predmet z jej minulosti sa má predať za mnohonásobne viac, než koľko by mala byť jeho cena. Catwoman sa rozhodne urobiť čokoľvek, aby ho získala späť!

Iba Batman sa ju pokúša zastaviť, než zájde príliš ďaleko… Navyše, na scéne sa objavuje tajomná žena, ktorá zmení Catwoman život navždy. Ide o temný uzavretý príbeh z pôvodnej komiksovej série Batman One Bad Day Catwoman #1, ktorý napísala všestranná G. Willow Wilsonová. Ilustrácie k danému komiksu pridal nápaditým štýlom Jamie McKelvie.

Návrat k počiatkom Temného rytiera. Batman a Robin/Dick Grayson, čelia tej najkrutejšej zime, akú si Gotham pamätá. Zime tak mrazivej, že v nej Victor Fries alias Mr. Freeze ani nepotrebuje špeciálny oblek. Je vo svojom živle. Batman neverí, že sa zloduchovia dokážu zmeniť, čo však trápi Robina, u Friesa je ochotný pripustiť, že ešte má šancu. Jeho najväčším prianím je predsa záchrana vlastnej manželky.

Scenár pôvodného komiksu Batman One Bad Day Mr. Freeze #1 napísal vynaliezavý Gerry Duggan, ktorému dodal ilustrácie elitný Matteo Scalera. Komiks do českého jazyka preložilo vydavateľstvo CREW Comics, pričom nám ho darovali ako recenzný kúsok, jedinečný komiksový obchod pre každodenných hrdinov – Nekonecno.sk, za čo im vrelo ďakujeme. Avšak, zažili sme s komiksom aj dvojitú zábavu?

Zdroj: Redakcia / CREW Comics

Dva príbehy, dvaja záporáci – jeden Batman

Komiks Batman – Špatný den: Catwoman sleduje Selinu Kyle na jednej z jej najosobnejších lúpeží, kde sa snaží získať rodinnú relikviu, ktorá je pre ňu oveľa významnejšia, než sa zdá. Prostredie príbehu sa odohráva prevažne v Gotham City, kde sa Selina dostáva do nebezpečného sveta aukcií a drahokamov. Záhadná postava menom Forger zohráva kľúčovú rolu v jej ceste a prináša do deja nového nepriateľa.

Scenár príbehu dodaný od G. Willow Wilsonovej má emocionálnu hĺbku a pútavé dialógy, ktoré realisticky odrážajú Selinine vnútorné boje. Dej plynie plynulo, bez zbytočných hluchých miest, pričom McKelvieho ilustrácie pridávajú príbehu štýl a energiu, ktoré dokonale ladia s dramatickým tónom príbehu​. Miernym mínusom je však prílišné zameranie na Catwoman, pričom ostatné postavy nedostávajú toľko priestoru.

Naopak, komiks Batman – Špatný den: Mr. Freeze sa zameriava na emocionálny konflikt Victora Friesa, ktorý sa snaží zachrániť svoju manželku Noru. Príbeh sa odohráva v Gotham City počas jednej z najchladnejších zím, kde Robin preukazuje empatiu voči Freezeovi, zatiaľ čo Batman varuje pred jeho neľudskosťou. Atmosféra príbehu naviac podčiarkuje temné stránky Friesovho charakteru.

Jeho vnútorná bolesť a skľúčenosť v kombinácii so spomínanou atmosférou nám o niečo viac učarovali, ako príbeh s Catwoman. Scenár od Gerryho Duggana realisticky zobrazuje dialógy medzi Batmanom, Robinom a Mr. Freezeom, pričom príbeh plynie plynulo a dramatické momenty sú vyvážené akciou a filozofickými otázkami. Matteo Scalera dodáva komiksu dynamiku prostredníctvom bohatých ilustrácií.

Grafické dielo, temná atmosféra, jedinečný vizuálny úkaz

Ako sme už vyššie načrtli, ilustrácie komiksu Batman – Špatný den: Catwoman od Jamieho McKelvieho, zobrazujú absolútne Selinu Kyle dynamicky a realisticky. Ilustrácie perfektne dopĺňajú príbeh, pričom využívajú prepracovanú kompozíciu a farebnú paletu s dôrazom na purpurové a zlaté odtiene, ktoré vytvárajú podmanivú atmosféru. Čisté línie a detailné zobrazenie pohybov pridávajú príbehu energiu.

Atmosféra príbehu originálnym spôsobom vyzdvihuje napätie a sentimentálnosť, čo sa prejavuje najmä v interakciách medzi postavami. Selina Kyle je vykreslená ako hlboká a rozvinutá postava, ktorá prechádza emocionálnym vývojom počas celej zápletky, pričom vzťah medzi ňou a Batmanom zostáva ústredným bodom. Postavy sú presvedčivo vykreslené, pričom Selina vyniká svojou silou a odhodlaním.

V druhom príbehu Matteo Scalera využíva originálny štýl, ktorý perfektne spája gotické a temné prvky Gotham City s dynamikou. Farby, najmä chladné modré odtiene, umocňujú pocit izolácie a beznádeje, pričom detailná kompozícia v každom paneli presne zachytáva emócie a napätie. Čitateľnosť jednotlivých scén je výborne prehľadná, a naviac dizajn postáv, vrátane Batmobilu, sú esteticky veľmi zaujímavé.

Tón príbehu je napínavý a melancholický. Emocionálna hĺbka postáv výrazne prispieva k atmosfére. Mr. Freeze pôsobí ako tragická a kontrolujúca postava, ktorá sa nevie vzdať ilúzie svojej lásky. Jeho vzťah s Robinom prináša morálny kontrast, keď Robin prejavuje empatiu voči Victorovi, čím príbeh získava filozofický rozmer. Práve kombinácia grafiky a príbehu dotvára celkový pocit zúfalstva a osamotenia.

Ďalší DC Comics, ktorý dosahuje kvality prvotriednych tvorcov

Zhrňme si prvý príbeh, Batman – Špatný den: Catwoman. Komiks vyniká emotívnym príbehom, kde sa Selina pokúša získať späť rodinnú relikviu. Jeho silnou stránkou sú vizuálne pôsobivé ilustrácie od Jamieho McKelvieho a hlboká emocionálna výpoveď. Na druhej strane, slabinou je nedostatočne rozvinutý hlavný záporák a vedľajšie postavy, čo značne oslabuje druhú polovicu príbehu.

Napriek tomu je toto dielo výnimočné svojou schopnosťou zachytiť zložitosť Catwoman, čím ponúka viac než len tradičný super-hrdinský komiks. Druhý príbeh – Batman – Špatný den: Mr. Freeze, zas prináša skvelú kombináciu emocionálneho príbehu a pútavých vizuálov. Silnou stránkou je umelecké spracovanie od Mattea Scalera, ktorý dokonale vystihuje zimnú, pochmúrnu atmosféru Gotham City.

Na druhej strane, príbeh mierne trpí nedostatočným rozvinutím Victorovej motivácie, čo ho odďaľuje od pôvodnej tragickej podstaty postavy. Zároveň sa niektorým môže zdať jeho vykreslenie ako chladného manipulátora menej autentické​. Aj napriek týmto plusom a mínusom, vrelo odporúčame komiks všetkým dospelým čitateľom, ktorí sú či už fanúšikmi Catwoman, Mr. Freeza alebo milovníci emotívnych príbehov.

Nám na komikse upútala najmä forma, z ktorej sa daná séria komiksov skladá, a teda príbehy záporákov z Gothamu, čo je bezpochyby výborným štartovacím krokom najmä pre laických čitateľov DC Comics. Hodnotenie redakcie, ktoré venujeme komiksu Batman – Špatný den: Catwoman & Mr. Freeze je krásnych 8/10. Taktiež dodávame, že DC Comics patrí medzi špičku tých najväčších komiksových vydavateľstiev.

1
0

Od Martin Krug