Zdroj: DC Comics

Po celé roky bol Temným rytierom Gothamu, ktorý z tieňov strážil svoje mesto a čistil zlo v jeho uliciach. Neporaziteľný, nedotknuteľný, nikdy ho nezlomili. Až doteraz. Batman: Kult obsahuje kontroverznú štvordielnu ságu scenáristu Jima Starlina, špičkového hororového kresliara Bernieho Wrightsona a jeho kolegu Billa Wraya.

V tomto príbehu Batman stojí proti charizmatickému diakonovi Blackfirovi, tajomnej postave s koreňmi starými ako samotný Gotham. Blackfire postavil armádu z nespokojných občanov mesta a ľudí bez domova… Ale čo má skutočne v pláne? Keď už sú Batmanova vôľa a duša zlomené, stáva sa zraniteľným voči Blackfirovmu vplyvu.

Rozpoltený a zmätený Batman musí čeliť strachu, ak chce prekaziť Blackfirovu snahu stať sa mučeníkom! Celú štvordielnu sériu preložilo do českého jazyka populárne vydavateľstvo CREW Comics v roku 2024. Uviedli ho do jednotnej série komiksov, známej tiež ako LEGENDY DC. Komiksová séria sa prvýkrát objavila na pultoch predajní už v roku 1988, pričom všetky 4 diely vyšli už v priebehu 4 mesiacov.

Celý komiks pozostáva z 196 strán. Žánrovo ide o dobrodružné dielo. Nám komiks daroval obľúbený obchod s rôznymi pop-kultúrnymi produktami, od komiksov, cez zberateľské kúsky, až po spoločenské hry – FUNTASTIC.SK, za čo im vrelo ďakujeme. Späť však k najnovšiemu literárnemu dielu. Naplnil očakávania náročných čitateľov aj ďalší príbeh o Batmanovi?

Zdroj: Redakcia / CREW Comics

Neporaziteľný, nedotknuteľný a nikdy ho nezlomili

Ako sme už v úvode načrtli, komiks Batman: Kult vyšiel pôvodne v roku 1988 v štvordielnej minisérii ako Batman: The Cult. Komiks napísal legendárny scenárista Jim Starlin, ktorému doručil ilustračné pozadie Bernie Wrightson. Bezpochyby ide tiež o príbeh, ktorý patrí medzi temnejšie kapitoly Batmanovej histórie, čím si vyslúžil možnosť byť publikovaný v rámci edície „Legendy DC“.

Celý príbeh sa začína napínavým únosom Batmana, ktorého zajme a mučí charizmatický vodca kultu Deacon Blackfire. Blackfire je známy záporák z komiksov od DC. Ide o obávaného manipulátora a psychopata, ktorý využíva Batmanovu zlomenú vôľu a ducha na získanie kontroly nad Gothamskou spodinou.

Postupne zhromažďuje armádu nespokojných občanov a ľudí bez domova, čo v meste spôsobuje totálny chaos. Batman, oslabený fyzicky aj psychicky, musí prekonať svoje obavy a nájsť silu zastaviť Blackfirea, aby zachránil Gotham. V prípade tohto komiksu nemôžeme hovoriť, ako o typickom príbehu o Batmanovi, ktorý si niekde bežne prečítame.

Medzi hlavné témy komiksu patrí najmä hra s psychologickými prvkami osobnosti. Sledujeme Batmana, ktorý sa skutočne ocitá na dne svojich síl. Autor príbehu, Jim Starlin skúma, ako môže byť aj ten najsilnejší hrdina zlomený, ak je dostatočne manipulovaný. Nachádzame tu motívy boja proti vnútornej temnote a zúfalstvu, ktoré sú prítomné počas celého príbehu, čím dodáva komiksu hĺbku a emocionalitu.

Dusná atmosféra v kombinácii so originálnymi postavami

Deacon Blackfire je jedným z najfascinujúcejších antagonistov v celom vesmíre Batmana. Starlin dokázal perfektne vyobraziť jeho schopnosť manipulovať masy, a charizmu, ktorá ho robí skutočne desivým záporákom. Batman je zobrazený v najzraniteľnejšej podobe, čím sa odhaľuje jeho ľudská stránka. Jeho boj o znovuzískanie vlastnej identity a vôle je ústredným motívom príbehu.

Jim Starlin, autor postáv ako je napr. Thanos, vytvoril jedinečný príbeh, ktorý je maximálne napínavý a plný všemožných drastických a nečakaných zvratov. Jednotlivé dialógy znejú autenticky, čím poskytujú hlboký pohľad do psychiky postáv. Taktiež musíme vyzdvihnúť primerane vyváženú štruktúru príbehu, ktorá udržuje čitateľa v napätí od začiatku až do konca.

Bernie Wrightson, známy svojimi prácami, typickými pre hororové prvky, prispel k príbehu svojimi temnými a desivými ilustráciami. Jeho detailné kresby a schopnosť zachytiť hrôzu a napätie vytvárajú unikátnu atmosféru. Tlmené a tmavé farby dokonale podčiarkujú temný tón príbehu. Avšak, práve atmosféra komiksu patrí medzi najsilnejšie aspekty celého diela.

Temné ulice Gothamu, zúfalstvo a chaos vytvárajú pocit beznádeje, ktorý sa šíri na každej stránke. Starostlivo vykreslené prostredie s veľkou precíznosťou a detailmi umožňuje čitateľovi úplne sa ponoriť do príbehu. Kombinácia najobľúbenejšieho charakteru od DC, nápaditý scenár Starlina a tajuplný štýl ilustrácií vytvára v končenom výsledku jeden z najambicióznejších príbehov o Batmanovi vôbec.

Záverečné hodnotenie komiksu LEGENDY DC: Batman – Kult

Z historického hľadiska, „Batman: Kult“ má významné miesto v celej jeho mytológii. Ukazuje, že aj ten najsilnejší hrdina môže byť nakoniec zlomený, čo pridáva iba ďalšiu vrstvu k jeho unikátnemu charakteru. Ide o komiks, ktorý bol dobre prijatý, či už kritikmi, tak aj fanúšikmi. J tieže často považovaný za jeden z najlepších a najtemnejších Batmanových príbehov.

Silné stránky komiksu spočívajú najmä v spomínanej hlbokej psychologickej analýze Batmana a vynikajúcej výtvarnej stránke. Slabé stránky, avšak to iba pre výnimočné publikum, môžu byť pre niektorých čitateľov napr. prílišná temnota a brutalita príbehu. Celkovo však komiks ponúka nezabudnuteľný zážitok pre fanúšikov temnejších komiksov od vydavateľstva DC Comics.

Suma sumárum – Batman: Kult prináša silný a pôsobivý príbeh, ktorý skúma hlboké psychologické témy a pridáva nový rozmer Batmanovej postave, čo nám prirodzene veľmi ulahodilo. Fanúšikovia Batmana si tento komiks dozaista nemôžu nechať ujsť, pretože ponúka temný, ale za to fascinujúci pohľad na jedného z najikonickejších superhrdinov. Komiks vrelo odporúčame – 9/10.

PS: POZOR SPOILER! Komiks obsahuje prvý výskyt Batmobilu – Monster trucku. Taktiež ide o jeden z prvých príbehov, kde Batman porušil svoj sľub „nikdy nezabiť“, no mal k tomu správny dôvod.

2
0