Joker je jednou z najikonickejších a najzlovestnejších postáv v histórii komiksov. Je úhlavným nepriateľom Batmana. Stelesňuje chaos, šialenstvo a anarchiu. Je síce len obyčajný človek, no jeho genialita a schopnosť manipulácie iných z neho robia nebezpečného protivníka. Pravidelne sa s ním stretávame v meste Gotham. Ako by to ale vyzeralo, keby sa Joker objavil v meste ako Praha či Madrid?

Antológia Joker: Svět je výnimočná tým, že ponúka čitateľom možnosť nahliadnuť do sveta temného princa zločinu z úplne inej perspektívy, mimo mesta Gotham. Postava, ktorá bola stelesnením šialenstva, anarchie a chaosu, sa objavuje v úplne nových a nečakaných situáciách. Táto kniha je dôkazom toho, že Joker je postava, ktorá nepozná hranice – ani geografické, ani žánrové.

Celkovo sa v tejto antológii nachádza 13 jedinečným príbehov z rôznych krajín ako Japonsko, Kórea, Brazília alebo Česká republika. Autormi jednotlivých príbehov sú lokálni autori z daných krajín. Medzi autorov patria mená ako Geoff Jones, Inpyo Jeon, David Rubín ale aj český autor Štěpán Kopřiva. O obálku sa postaral český ilustrátor Michal Suchánek, ktorý sa podieľal aj na českom príbehu.

Komiks do českého jazyka preložilo vydavateľstvo CREW Comics, pričom nám ho darovali ako recenzný kúsok komiksový obchod pre každodenných hrdinov – Nekonecno.sk, za čo im patrí naša úprimná vďaka. Ako na nás táto antológia zapôsobila a aké bláznovstvá si pre nás Joker pripravil tentokrát?

Globálne príbehy plné prekvapení

Jedným z hlavných aspektov, ktorý robí Joker: Svět výnimočným, je rozmanitosť príbehov a rôznych prístupov autorov k postave Jokera. Autori sa s touto postavou vyrovnávajú rôznymi spôsobmi – pre niektorých je Joker symbolom absolútneho chaosu, ktorý ničí všetko, čo sa mu dostane do cesty, zatiaľ čo pre iných je vyslovene filozofickou postavou, ktorá kladie otázky o morálke, spoločnosti a ľudskej prirodzenosti.

Antológia ponúka globálny pohľad na Jokera, čím postave dodáva nový rozmer. Joker nie je viazaný len na Gotham City – v týchto príbehoch sa jeho postava objavuje v rôznych mestách po celom svete, pričom jeho sklony k anarchii sú prispôsobené konkrétnym kultúrnym, časovým a politickým situáciám. Týmto spôsobom sa antológia rozširuje nad rámec klasického komiksového prostredia.

Pre českých a slovenských čitateľov je veľkým lákadlom prítomnosť dvoch českých autorov v tomto projekte – Štěpána Kopřivu a Michala Suchánka. Obaja patria medzi známe mená na českej komiksovej scéne. V ich príbehu sa Joker vyskytuje v Prahe, kde sa jeho chaos stretáva so špecifickým českým humorom. Za zmienku stojí aj príbeh odohrávajúci sa v Krakowe od autora Tomasza Kolodziejczaka.

Pohľad na spoločnosť očami šialeného Jokera

Hoci je Joker často vnímaný ako symbol chaosu a násilia, mnohé z príbehov v antológii idú hlbšie a skúmajú jeho psychologický profil. Je to postava, ktorá je fascinovaná Batmanom, no zároveň je prepojená so spoločenskými otázkami. Mnohé príbehy v antológii kladú dôraz na Jokerov vzťah so svetom okolo neho, či už ide o manipuláciu alebo jeho vplyv na spoločnosť ako celok.

Niektoré kapitoly zobrazujú Jokera ako antihrdinu, ktorý odhaľuje skryté vrstvy spoločenských problémov. V iných príbehoch môžeme sledovať, ako Joker doslova rozvracia poriadok v Osmanskej ríši alebo ako svojou prítomnosťou ovplyvňuje iných, aby sa stali jeho dvojníkmi. Všetky príbehy nám pripomínajú, že Joker nie je len Batmanov protivník, ale je aj zrkadlom našej spoločnosti, ktoré nám odráža len to najhoršie.

Vizuálna pestrosť, ktorá vyrazí dych

Grafická stránka antológie Joker: Svět je rovnako rozmanitá ako jej príbehová zložka. Každý príbeh má jedinečný vizuálny štýl, ktorý reflektuje osobnosť umelca. Zatiaľ čo niektoré kapitoly sa sústreďujú na tradičný, tmavý a desivý štýl, iné príbehy využívajú surrealizmus a rôzne kompozície farieb. Niektoré stránky pôsobia ako psychologické nočné mory, iné zas ako satirické komentáre k modernému svetu.

Táto vizuálna rôznorodosť je jedným z najsilnejších aspektov celej antológie. Každý nový príbeh prináša odlišnú atmosféru a emocionálny tón, vďaka čomu tento titul čitateľa upúta. Táto zámerná nekonzistentnosť umožňuje čitateľom vytvoriť si mozaiku pohľadov na postavu Jokera a posúdiť jeho vplyv na okolitý svet.

Krátke Joker príbehy s rozličnou dávkou hĺbky

Joker: Svět ponúka množstvo kreatívnych a prekvapivých prístupov k Jokerovej postave. Nie všetky príbehy sú rovnako silné. Niektoré kapitoly pôsobia pútavo vďaka kombinácii vizuálnej a príbehovej hĺbky, zatiaľ čo iné príbehy sú povrchnejšie alebo príliš experimentálne. Tento nesúlad však môže byť pre niektorých čitateľov súčasťou šarmu antológie.

Ďalším potenciálnym problémom je niekedy zdanlivá odpojenosť Jokera od jeho klasického prostredia v Gotham City. Pre čitateľov, ktorí preferujú tradičný rámec Jokerových príbehov, môže byť globálny presah antológie niekedy rušivý. Avšak, práve tieto experimenty s prostredím a kontextom robia z tohto komiksu odvážny projekt.

Záverečné hodnotenie

Joker: Svět je fascinujúcou zbierkou, ktorá skúma jedného z najikonickejších zloduchov komiksového sveta z rôznych kultúrnych a geografických perspektív. Príbehy v tejto kolekcii prinášajú kreatívne a odvážne interpretácie Jokera, pričom českí autori Štěpán Kopřiva a Michal Suchánek do nej vnášajú svoj špecifický pohľad s príchuťou českého humoru a filozofie.

Rozmanitosť vizuálnych štýlov a rozprávačských prístupov robí z tejto antológie dynamické a vzrušujúce čítanie. Hoci niektoré kapitoly môžu pôsobiť menej výrazne, celkový zážitok je pozitívny a pre fanúšikov Jokera a komiksovej literatúry je táto kniha povinným čítaním. Celkovo si od nás komiks odnáša príjemné hodnotenie 8/10.

1
0

Od Marek Jackman