Máme prečítaný komiks zo série Legendy DC: Batman/Sudca Dredd, v ktorom sa stretávajú príbehy dvoch ikonických superhrdinov. Komiks do českého prekladu uviedlo české vydavateľstvo CREW v minulom roku. Za prekladom samotným, z anglického jazyka, stojí Ľudovít Plata, ktorý odviedol vynikajúcu prácu. O korektúru sa postaral Filip Gotfrid, pričom lettering na mieru upravil Petr Schwarz.

Príbeh o komiksových legendách, ktorých predstavujú Batman a Sudca Dredd, sa poberá na rôzne miesta vrátane Gothamu a Mega-city 1. Aby však všetko sedelo, ako „riť na šerbeľ“, vytvorili unikátny scenár, od ktorého sa človek nepohne, zahraniční autori, Alan Grant a John Wagner, v štyroch jednotlivých kapitolách – Rozsudok nad Gothamom, Vendeta v Gothame, Posledná Hádanka a Zomrieť Smiechom.

Každá zo zmieňovaných kapitol predstavuje originálny komiks, ktorý sa v minulosti párkrát objavil na pultoch českých a slovenských predajní. Najmä Zomrieť Smiechom (v češtine Zemřít Smíchy) je jedným z povestných komiksov, ktoré čitatelia milujú od jeho prvého uvedenia v češtine, v roku 1998. Tentokrát však máme tu česť, a stretávame sa s komplexným vydaním crossoveru v pevnej väzbe.

Hlavní hrdinovia, v podobe Batmana a Sudcu Dredda, sa spoznávajú a stretávajú pri rôznych neradostných udalostiach. Ich prvé stretnutie neprebehne úplne podľa predstáv, no stane sa im osudným pre vývoj ďalších príbehov. Legendy DC: Batman/Sudca Dredd je natoľko impozantným dielom, že si vyslúžil samostatnú recenziu komiksu. Ako obstálo toto dielo v našich očiach?

Zdroj: CREW

Grafická óda v podobe komiksu dvoch legiend

Komiks obsahuje štyri originálne príbehy. O kresbu a ilustrácie sa postarali niekoľkí umelci. Menovite sú to: Simon Bisley, Glenn Fabry, Dermot Power, Cam Kennedy, Carl Critchlow a Jim Murray. Každý z ilustrátorov vložil do komiksu vlastný podpis, ktorým dodali príbehu neskutočne krásnu grafickú ilustráciu. Batman a Sudca Dredd, sa tak stávajú omnoho temnejšími, no rovnako tak lákavejšími charaktermi.

Poďme na to však postupne. Prvý príbeh s názvom Batman/Sudca Dredd – Rozsudok nad Gothamom, nakreslil Simon Bisley. Z nášho pohľadu ide o najviac sympatický vizuál, ktorý je všeobecne na poli komiksových literárnych diel skvelým, originálnym a prehľadným vyobrazením príbehu. Práve tento prvý príbeh nás zaujal najviac, a my s nadšením v budúcnosti očakávame viac podobných ilustrácií.

Za Bisleym nasledovala kresba príbehu Batman/Sudca Dredd – Vendeta v Gothame, ktorú doručil Cam Kennedy s digitálnym dofarbením od Chameleona, a obálkou od Mikea Mignolu. Začneme po poriadku. Obálka 9/10, kresba 6/10. Avšak, ani zďaleka nemôžeme tvrdiť, že ide o zlé umelecké dielo. Tretí príbeh – Posledná Hádanka nesie podobné črty, ako úvodná kresba od Bisleya.

Tú doručili umelci Carl Critchlow a Dermot Power, ktorým nemôžeme vytknúť ani jedinú čiarku. Výborne odvedená práca, no na Bisleyho ilustráciu tomu niečo málo chýbalo. Záverečný príbeh – Zomrieť Smiechom, pripravili Glenn Fabry, Jim Murray a Jason Brashill. V tomto prípade si však dovolíme tvrdiť, že menej je niekedy viac. Slávny príbeh, ktorý by si zaslúžil jednotnú kresbu, v ktorej sa čitateľ nestráca.

Zjednotiť príbehy do jediného diela je brilantný nápad

Vydavateľstvo Crew Comics, vďaka sériám, ako je Legendy DC a Marvel, prináša české knižné komiksy v pevných väzbách, ktoré potešia každého čitateľa. Takéto vydanie dokáže splniť hneď niekoľko prianí komiksových fanúšikov. Vďaka rozsahu je možné dať dokopy niekoľko komiksov, ktoré tvoria dokopy jedno celistvé dielo. To obsahuje komplexný príbeh, ktorý si môžeme vychutnať bez čakania na ďalší diel.

Rovnako je na tom aj jedinečný crossover Batman/Sudca Dredd, v ktorom s nadšením sledujeme príbehy dvoch prvotriednych superhrdinov, od ich prvého stretu, až po záverečnú udalosť nevídaných rozmerov. Rozsudok nad Gothamom predstavuje superhrdinov v ich bežnom svetle, a dokazuje ako čitateľom, tak aj obidvom aktérom, že je s nimi neradno si zahrávať. Následne prichádza na rad Vendeta v Gothame.

Tu už sledujeme druhý stret, kde sa superhrdinovia Batman a Sudca Dredd, navzájom presviedčajú, že ani jeden z nich nemá srdce z kameňa. Bez zakomponovania do celistvého príbehu zo série Legendy DC, ide však o najslabší príbeh z celkovej štvorice. V treťom príbehu – Posledná Hádanka, sa superhrdinovia už nestavajú jeden proti druhému, a ich spolupráca sa postupne začína vyplácať.

Záverečný príbeh – Zomrieť Smiechom, je epickým vyvrcholením, ktoré obsahuje všetky podstatné aspekty, od emócie, množstva postáv, spracovania scenáru, dĺžky príbehu, až po záverečné rozuzlenie a bodku za celým komiksom. Až na mierne chaotický vizuál, ide o výnimočný príbeh, ktorý si zaslúži pozornosť každého fanúšika komiksov. Ako sa vraví, ide o čerešničku na torte v podobe komiksu.

Záverečné hodnotenie a odkaz Legendy DC: Batman/Sudca Dredd

Komiksový crossover Batman/Sudca Dredd je jedným z najlepších literárnych diel o superhrdinoch, aké sme kedy čítali. Scenár a kresba predbiehajú dobu svojou nadčasovosťou. Niektoré prvky nám značne pripomínajú hrubosť diabolskej zelenej Masky, čo je v prípade tohto diela bezpochyby oceniteľným pozitívom. Naopak, jediným negatívom je spomínaná mierne chaotická kresba v záverečnom príbehu.

Legendy DC: Batman/Sudca Dredd je komiks venovaný náročným čitateľom, oceňujúcim temnotu Batmana, a jeho vlastného morálneho kódexu, ktorý je však v rozpore s pravidlami Sudcu Dredda. Práve tento stret prináša na stránky knihy divokú atmosféru, ktorú by ste v inom komikse iba ťažko hľadali.

Ste fanúšikmi Batmana alebo Sudcu Dredda? Máte radi stret dvoch odlišných komiksových svetov? Nebavia vás dnešné „prečančané“ komiksy plné cenzurovaného násilia? Páčia sa vám netradičné kresby a ilustrácie, nasiaknuté krvou a atramentom? Ak ste na všetky otázky odpovedali slovom „áno“, tento komiks je vašim vysnívaným dielom.

Legendy DC: Batman/Sudca Dredd si od nás odnáša jedinečných 10/10, aj napriek mierne krívajúcemu vizuálu v záverečnom príbehu, ktorý však iným môže vyhovovať.

2
0