Lobo má najťažšiu prácu svojho života. Musí nájsť a chytiť… účtovníka? Lenže nie je účtovník ako účtovník. Tento je pod ochranou mafie. A mafia berie svoju ochranu až nepríjemne vážne. No a ak by to nestačilo, ešte je tu gang zúrivých motorkárov vedený Múmyjí Kabrhellovou, vlkolaci a iné monštrá. V knihe okrem legendárneho Bullíkovho prípadu nájdete aj ďalšie dve komiksové epizódy!

Už iba úvodné slová naznačujú, že aj v tomto komikse pôjde dozaista do tuhého. Dozaista je veľmi správne označenie, keďže Lobo problémy vytvára, rieši ich, a zároveň aj definitívne ukončuje. Tentokrát si české vydavateľstvo CREW Comics zobralo na mušku obľúbenú komiksovú sériu LOBO #1-6 z roku 1993/94. Celá séria vyšla v rámci Česka a Slovenska prvýkrát v zošitoch v rokoch 1998 až 1999.

Aktuálne ide o 2. vydanie kompletného vydania, ktoré má 160 strán plných násilia, krvi a čierneho humoru, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou Loba. Žánrovo ide o akčný, priam až dobrodružný príbeh, ktorý je však určený najmä pre dospelé publikum. Do českého jazyka komiks preložili Šimon Španihel a Václav Dort. Autorom komiksu je svetový Alan Grant a ilustrátor Val Semeiks.

Nám komiks venovali ako recenzný kúsok naši skvelí kolegovia z komiksového obchodu pre každodenných hrdinov – Nekonecno.sk. Ešte raz im touto cestou ďakujeme, pričom rovnaký kúsok si môžete zakúpiť aj vy priamo na predajni alebo cez e-shop. A teraz už bez zbytočného naťahovania, dokáže aj po rokoch Lobo pobaviť náročných čitateľov?

Zdroj: Redakcia / CREW Comics

Za všetkým chaosom hľadajte obrovského mimozemského násilníka

Máme tu opäť originálny príbeh o Lobovi od dvojice Alana Granta a Vala Semeiksa. Autor vložil do scenára kus svojho jedinečného písacieho štýlu, vďaka čomu doručil už tradičný a nefalšovaný príbeh o mimozemskom násilníkovi Lobovi. Hlavný hrdina dostane novú úlohu – nájsť a chytiť malého účtovníka Bullíka. Čo môže byť na takomto prípade ťažké?

Napríklad to, že Bullíka stráži spomínaná mafia. Do príbehu sa zapája Múmyja Kabrhellová, ktorá má s Lobom nevybavené účty. Už iba z týchto slov môžeme vycítiť, že za prítomnosti jedného z najzákernejších a najnásilnejších lovcov odmien, dôjde na extrémny masaker. Hrubé slová hľadajte takmer na každej stránke, krvou obohatené scény vám pomôžu pri darovaní krvi, a akcia nahradí plnohodnotný film.

Ako sme vyššie načrtli, scenárista príbehu, Alan Grant sa vyznačuje svojim originálnym štýlom, vďaka ktorému komiks vyvážene kombinuje temný humor, satiru a nekompromisné násilie. Grant sa v tomto komikse prejavuje predovšetkým svojou schopnosťou vytvárať zábavné, ba až absurdné situácie, ktoré sú plné cynizmu a čierneho humoru.

Aj v tomto diele, tak môžeme sledovať typickú Lobovu črtu, ktorou je jeho ľahostajnosť. Sledujeme svet, kde je všetko prehnané – od postáv cez dialógy, až po samotné situácie. Tento prístup, ktorý zvolil pri tvorbe scenára robí z Loba svojrázny komiks, absolútne odlišný od tradičných super-hrdinských príbehov. Grant sa nebojí posúvať hranice a využívať extrémne prvky, čoho výsledkom je aj toto dielo.

Ilustračné dielo, ktoré obohatí oko aj myseľ

Val Semeiks, hlavný ilustrátor komiksu, prispieva k jeho svojráznosti svojím výrazným a dynamickým výtvarným štýlom. Semeiksova kresba je charakterizovaná detailnosťou a schopnosťou zachytiť akciu a expresivitu postáv. Jeho ilustrácie, plné pohybu a energie, dokonale dopĺňajú Grantove dynamické príbehy. Mimo iného musíme vyzdvihnúť Semeiksov zmysel pre humor, ktorý vizuálne dopĺňa dielo.

Na stránkach vidíme množstvo trefných gagov a detailov, ktoré obohacujú čitateľov zážitok. Semeiksova schopnosť kombinovať realistické prvky s karikatúrnymi zobrazeniami pridáva Lobovi na unikátnosti. Podpis, ktorý zanechal na komikse „Bullíkův případ a další příběhy“ je dôkazom jeho talentu a schopnosti prispôsobiť svoj štýl tak, aby dokonale ladil s videním​ scenáristu.

Na scenár a kresbu by sme nadviazali dialógmi postáv. Nachádzame tu mimoriadnu chémiu medzi Lobom a jeho protivníkmi, ktorá sa nevidí pri iných komiksových dielach. Čo je za touto chémiou? Automatická schopnosť Loba zavraždiť takmer všetko, čo sa mu postaví do cesty. Čitateľ tak v komikse nenachádza zmysluplné a hlboké konverzácie duchovných ale vražednú mašinériu bez zbytočného naťahovania.

Či ide o aspekt, ktorý komiksu škodí? Z jedného hľadiska určite. Z druhého? Pre nenáročného čitateľa, ktorý má za sebou napr. Supermanovu záchrannú misiu sveta s Justice League pred Darkseidom, s množstvom motivačných citátov, je tento komiks bezpochyby tým pravým, čo mu pomôže vrátiť sa nohami na zem. Je však pravdou, že obrovská dávka násilia a cynizmu nemusí sedieť každému.

Definitívny rozsudok a odporúčanie

V závere je potrebné dodať, že v komikse nemôžete hľadať super-hrdinov a záporákov s hlbšími myšlienkami a túžbou priniesť poriadok a dobro do sveta, kde prevláda chaos. Skutočne nie. Nájdete tu však pestrý zástup grázlov, ktorý si vôbec nedávajú servítku pred ústa. Vidíme tu však motorkárov, nechutné monštrá, vlkolakov a iné nepríjemne vyzerajúce bytosti.

A predovšetkým, vidíme tu Loba – Velkého šéfa, ktorý si rád kradne scénu za scénou iba pre seba. Jeho pôsobenie, ktoré absolútne nekorešponduje s typickým super-hrdinským kódexom z neho vytvára anti-hrdinu na takej úrovni, že si ho obľúbi aj úplne nový čitateľ. Vďaka jeho vystupovaniu máme po dočítaní opäť chuť na krvavé stejky. (haha)

Lobo: Bullíkův případ a další příběhy je jednou z najlepších komiksových sérií, ktoré sa vám môžu dostať do rúk. Spojením unikátnych ilustrácií, nekonvenčného hlavného hrdinu a nestarnúceho čierneho humoru, tu máme epické dielo, ktoré pobaví, rozosmeje a zaujme. Veľkým pozitívom sú bonusové dve epizódy, s ktorými sa čitateľ navnadí na ďalšie Lobove príbehy.

Z nášho pohľadu si komiks právoplatne zasluhuje hodnotenie 9/10. Jeden bod strhávame za objektívne stanovisko, kedy nemusí každému čitateľovi vyhovovať Lobov abnormálne drsný štýl.

Zdroj: Redakcia
0