Film Joker z roku 2019, ktorý režíroval Todd Phillips, zaujal divákov po celom svete. Hlboký psychologický pohľad do mysle najznámejšieho princa chaosu, Jokera, v podaní Joaquina Phoenixa získal chválu zo strany publika aj kritikov. Za túto rolu si Phoenix vyslúžil prestížnu cenu Oscara. Bolo teda len otázkou času, kedy sa dočkáme pokračovania. Tento mesiac sa tak stalo a do kín dorazila snímka Joker: Folie à Deux.

Vo filme Joker: Folie à Deux sa neúspešný komik Arthur Fleck stretáva v Arkhamskej štátnej nemocnici s láskou svojho života, Lee Quinzel, a spoločne sa vrhajú do temného a chaotického sveta plného psychologických výziev. Film skúma témy duševného zdravia, lásky a chaosu, pričom divákovi ponúka hlboký pohľad do mysle Jokera a Harley Quinn.

K pokračovaniu Joker: Folie à Deux sa vracajú viacerí tvorcovia z predchádzajúceho dielu. Réžiu opäť prevzal Todd Phillips, zatiaľ čo scenár napísal Scott Silver. Kameramanom je opäť Lawrence Sher a hudobný doprovod vytvorila Hildur Guðnadóttir. Hlavné herecké obsadenie zahŕňa silné herecké mená Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Brendan Gleeson, Catherine Keener a Harry Lawtey.

My sme mali možnosť vidieť tento film v príjemných priestoroch Kino Nostalgia, za čo im patrí naša úprimná vďaka. Ako na nás pokračovanie filmu Joker zapôsobilo?

Obdivuhodné herecké výkony

Snímka nás opäť privádza do temného sveta Arthura Flecka. Joaquin Phoenix a jeho interpretácia Arthura, alias Jokera, je mrazivá a intenzívna. V tomto pokračovaní sa Phoenix ponára ešte hlbšie do mysle postavy, ktorá sa stáva ešte nepredvídateľnejšou a emocionálne labilnou. Celkové zobrazenie Jokera a jeho neustály boj s vlastnými démonmi je plný nuáns a detailov. Pohľad na Jokera je v každej scéne priam znepokojivý.

Veľkým prírastkom do filmu je Lady Gaga v úlohe Harley Quinn. Jej verzia postavy sa úplne líši od verzií, na ktoré sme zvyknutí z komiksov, filmov či animákov. Gaga prináša do role charakteristickú dávku intenzity a využíva svoj spevácky talent, čo dodáva postave nový rozmer. Dynamika medzi Phoenixom a Gagou je najsilnejším prvkom filmu, či už v spoločných scénach plných napätia alebo v jemných, emocionálnych momentoch.

Zdroj: TheMovieDB

Folie à Deux – dvojnásobné množstvo šialenstva

Prvý film, ktorý skúmal Arthurovu osamelosť a jeho postupnú transformáciu na Jokera, nastavil vysokú latku pre psychologickú drámu. Táto hlboká analýza psychológie postavy zanechala silný dojem v očiach divákov ale aj kritikov. Pridaním postavy Harley Quinn sa film obohacuje o nový rozmer. Vzťah medzi Jokerom a Harley sa stáva centrom filmu, ktorý je plný psychologických hĺbok, nevypovedaného napätia a deštruktívnej vášne.

Film dôvtipne zobrazuje toxickú závislosť medzi týmito postavami, čím ešte viac skúma ľudskú psychiku a hranice normálnosti. Divák sleduje, ako je ich vzťah zdrojom nielen vášne, ale aj psychologického rozporu. Láska v tejto forme je deformovaná a deštruktívna, pričom sa odhaľujú temné aspekty ich vzťahu. Celkové zobrazenie vzťahu Jokera a Harley poskytuje hlboký pohľad na temné stránky lásky a psychológie a prináša dvojitú dávku šialenstva.

Zdroj: TheMovieDB

Znepokojivo brilantný vizuál

Režisér Todd Phillips sa opäť opiera o fascinujúci vizuálny štýl, ktorý odvážne balansuje medzi surovým realizmom a znepokojivým surrealizmom. Pohľad na Gotham, ktorý je ponurý a znečistený zachytáva surovosť a temnotu. Táto vizuálna temnota zrkadlí vnútorný svet hlavnej postavy. Kamera je často neúprosne blízko k postave Jokera a perfektne zachytáva jeho bláznivé reakcie, zatiaľ čo jej dynamické pohyby zosilňujú pocit dezorientácie.

Tvorcovia využili v snímke pozoruhodnú a pestrú farebnú škálu. Farby na plátne sa prelínajú od tmavých, stiesnených odtieňov šedej a hnedej v chladných, depresívnych scénach, po ostro kontrastujúce svetlá neónov a ohňa, ktoré vytvárajú dusivú atmosféru nebezpečenstva a chaosu. Táto paleta farieb perfektne dokresľuje Jokerov vnútorný boj medzi melanchóliou a anarchiou a reprezentuje jeho démonov a rozdelenú osobnosť.

Zdroj: TheMovieDB

Muzikálové odcudzenie od deja

Napriek tomu, že „Joker: Folie à Deux“ prináša niekoľko fascinujúcich a vizuálne podmanivých momentov, jedným z jeho najväčších nedostatkov sú hudobné scény. V prvom filme režisér jemne integroval hudbu do deja, čím dokresľoval celkovú atmosféru a prispieval k emocionálnemu napätiu a hĺbke príbehu. V tomto pokračovaní však hudobné čísla vyznievajú silene a kontraproduktívne, čím sa narúša celkový tón filmu.

Hudobné scény by mali slúžiť na zvýraznenie emócií a prehĺbenie diváckeho zážitku. Avšak, obzvlášť hudobné scény s Lady Gagou, nielenže znižujú emocionálny dopad niektorých kľúčových momentov, ale zároveň odvádzajú pozornosť od psychologických tém. Tento prístup vedie k menej súdržnému filmovému zážitku, narúša celkovú plynulosť deja a v konečnom dôsledku film nedokáže naplniť očakávania divákov.

Zdroj: TheMovieDB

Záverečné hodnotenie

„Folie à Deux“ je vizuálne kvalitný snímok. Režisér Todd Phillips má pozoruhodnú víziu, no nie vždy je správne zrealizovaná, čo vedie k tomu, že niektoré časti filmu vyvolávajú zmiešané pocity. Jokerova šialená jazda na rozdiel od prvého dielu pôsobí menej súdržne a experimentálny prístup k hudobným sekvenciám nefunguje.

Celkovo si od nás film odnáša priemerné hodnotenie 5/10.

1
0