Zdroj: Lotr

V dávnych dobách pred vznikom mesiaca a slnka sa na severe Mlžných hôr, neďaleko hory Gundabad, prebudil Durin I., jeden zo siedmych praotcov trpaslíkov, ktorého stvoril samotný Aule. Durin sa vybral po východnom úpätí Mlžných hôr smerom na juh. Keď dorazil k Zrkadlovému jazeru, Kheled-zaram, v jeho odraze uvidel nad svojou hlavou korunu skladajúcu sa zo siedmych hviezd.

Durin I. toto znamenie vzal ako priaznivé, a rozhodol sa, že je to dobré miesto, kde by si mohol vybudovať svoje sídlo. Ideálnym miestom pre stavbu svojho sídla sa rozhodol pre jaskyne na východnom úpätí Mlžných hôr, západne od Zrkadlového jazera. Trpaslíci sa rozhodli vedľa jazera vztýčiť obrovský stĺp, ktorý nazvú Durinov kameň na počesť jeho vízie nad jazerom.

Nové sídlo, ktoré začne Durin a jeho ľud stavať nazvú Khazad-dum. V preklade z trpasličieho jazyka, Khuzdul, to znamenalo – Trpasličie panstvo. Po dlhé tisícročia žili trpaslíci z kráľovstva Khazad-dum v prosperite a darilo sa im rozširovať svoje siene z kameňa do hĺbky, šírky a dokonca aj výšky. Meno Moria dostalo kráľovstvo Khazad-dum až v treťom veku, keď boli trpaslíci nútení opustiť svoje mesto.

Moria bolo obávané miesto, ktorému sa ľudia, elfovia a aj trpaslíci snažili oblúkom vyhýbať. Zlo, ktoré v Morii začalo ničiť základy jednej z najmocnejších civilizácií sa obávali aj samotní Istari. Obzvlášť Gandalfovi sa do trpasličích dolov nechcelo, pretože vedel aký nepriateľ sa v temnotách skrýva. Moria sa stala domovom nielen zlých ohyzdov a trollov, ale aj temného plamenného démona z dávnych vekov.

Durinov ľud, Mithril a Khazad-dum

Koncom prvého veku zomrel Durin I. prirodzenou smrťou. Dožil sa vyše dvetisíctristo rokov. Následníkom bol Durin II., o ktorom sa tvrdilo, že je reinkarnácia toho pôvodného. Týmto spôsobom sa vystriedalo šesť panovníkov. Durinov ľud nebol jediný z trpasličích klanov, ktorý obýval kamenné siene, Khazad-dum. Trpaslíci z trpasličích miest Belegost a Nogrod sa presťahovali do Khazad-dum začiatkom Druhého veku.

Trpaslíci z Belegostu a Nogrodu obohatili trpaslíkov z Khazad-dum, nie len pracovnou silou, ale aj vlastnými postupmi v ťažbe. Trpaslíkom sa podarilo z Khazad-dum vybudovať obrovské mesto, ktoré sa skladalo z obrovského počtu komnát, chodieb, hál a baní. Celkovo bolo sedem podlaží smerom nahor a sedem smerom na dol. Východná brána bola na úrovni prízemia.

Východná časť mesta Khazad-dum slúžila ako obytná zóna. Šachty v nej boli vyhĺbené tak, aby sa tam mohlo dostať denné svetlo. Na západnej časti, kde smerovalo ťaženie trpaslíkov sa prevažne nachádzali banícke oblasti. Časom sa mesto rozrástlo tak, že sa dalo cestovať skrz na skrz celý pohorím. Za dávnych čias využívali túto skratku najmä elfovia, ktorý migrovali z Eregionu do Lothlórien a naopak.

Okrem zlata a drahých kovov trpaslíci ťažili aj novú rudu známu ako Mithril. Bola to najvzácnejšia komodita, ktorú trpaslíci v Morii ťažili. Na prvý pohlaď vyzeral ako striebro. Mithril bol ľahký ako pierko, a pevnejší než oceľ. Preto jeho hodnota bola desaťkrát väčšia ako zlato. Bol veľmi obľúbený medzi Elfami a každá rasa po ňom túžila. Mithril sa stal neoddeliteľnou súčasťou bohatstva trpaslíkov ale aj ich záhubou.

Najväčšie udalosti v Khazad-dum

Vo veku stromov, a v Prvom veku, kráľovstvo Khazad-dum, nezohrávalo v dejinách Tolkienovho univerza veľkú úlohu. Avšak, legendy o jeho majestátnosti a bohatstve kolovali Stredozemou už dlhé stáročia. Prvá významná udalosť, ktorá je spojená s ním, je z roku 40 Druhého veku, kedy sa presúvajú Trpaslíci zo spustošených miest Belegost a Nogrod, po poslednej vojne s Morgothom.

V roku 1697 Druhého veku sa trpaslíci pridali do boja vo vojne medzi elfami a Sauronom. Zúčastnili len jedinej bitky pri, ktorej boli porazení. Museli sa stiahnuť do svojho kráľovstva a zapečatili západnú bránu, aby sa tak ochránili pred prípadnou inváziou. Ich porážka však nebola márna pretože práve kvôli tejto pomoci zachránili život Elrondovi a zvyšku jeho armády. Po tejto udalosti Elrond založil Roklinku.

V roku 1980 Tretieho veku sa pri chamtivej honbe za Mithrilom, trpaslíkom podarilo prebudiť Balroga, ktorý zabil kráľa Durina VI., a dostal prezývku Durinova záhuba. Trpaslíci sa snažili s démonom bojovať, ale ich zbrane boli proti nemu neúčinné. V roku 1981 Tretieho veku boli nútení Khazad-dum natrvalo opustiť. Po tejto udalosti sa Khazad-dum, stáva obávaným miestom a dostáva názov Moria.

V roku 2790 Tretieho veku, Thrór, starý dedič Durinovho rodu so svojim priateľom Nárom vstúpil do rodiska svojich predkov. Thrór vstúpil do Morie sám cez východnú bránu. Nár, ktorý čakal vonku videl, ako ohyzdi vyhodili Thrórovu hlavu von. Thrórov syn, Thrain II. zvolal všetkých 7 trpasličích klanov, aby ho pomstili. V bitke trpaslíci zvíťazili ale utrpeli veľké straty. Nie všetky klany mali následne záujem o obnovenie Morie, a preto zostala naďalej pustá.

Postavenie Morie v 4. veku

Po Sauronovej porážke, sa skončil tretí vek. O štvrtom veku toho veľa nevieme, avšak, čo vieme povedať s istotou je, že rasy Stredozeme začali žiť v mieri a prosperite. Výnimkou nebol ani Durinov ľud, ktorý sa presťahoval do opustenej Morie. Pod vládou Durina VII., trpaslíci obnovili Khazad-dum.

Ako storočia ubiehali, trpaslíci z Khazad-dum boli čoraz menej v kontakte s okolitým svetom, a časom sa stali iba legendou.

V závere nášho článku o Morii zo sveta J.R.R. Tolkiena zdôrazňujeme, prečo sme sa rozhodli venovať tejto téme. Moria vo filmovej adaptácií diela „Pán prsteňov“ je načrtnutá len veľmi okrajovo, a preto sme sa chceli podeliť o detailoch z tohto významného kúsku Stredozeme. Aby ste aj vy čitatelia mohli mať lepšiu predstavu, aká skutočne bola najväčšia a najimpozantnejšia ríša legendárnych trpaslíkov zo Stredozeme.

Zdroj: Redakcia/Lord of the Rings

4
0
Avatar photo

Od Frenz Penz

Som vášnivým fanúšikom Tolkienovej Stredozeme, kam sa najviac upierajú moje články. Mimo iného vystupujem ako hrdý člen moderátorského zastúpenia v diMANzii.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *